top of page
Zoeken

Kijken in kansen

Bijgewerkt op: 6 apr.

Ken je dat gevoel, dat er een nieuwe kans op je afkomt en dat je niet goed weet wat ermee te doen?

Nieuwe uitdagingen kunnen best spannend zijn. Meestal vinden we wel iets waarom we het toch niet zouden doen. We houden het graag bij het oude vertrouwde.

Hierbij speelt ons brein een belangrijke "spelbederver". Het is namelijk getraind om ons veilig te houden door alles te laten zoals we het gewoon zijn, ook al is het niet leuk.


Als kind hebben we veel nieuwe dingen uitgeprobeerd en dit liep niet altijd even goed af. We zijn veel gevallen bij het leren lopen; gevallen bij het leren fietsen; als we iets met onze mond wilden uitproberen, kregen we te horen dat het niet mocht of dat het vies was; ...

Ons brein is eerder naar de negatieve kant geprogrammeerd: "Pas op!", "Niet doen!", "Dat is gevaarlijk!", "Eike bah!" en zo kan ik nog doorgaan. Dus denkt ons brein dat als we hiermee rekening houden, dat we veilig zijn.



Daarom zoeken we gemakkelijk uitvluchten: "Als ik eens wat meer tijd of geld heb.", "Hier wil ik eerst meer over weten.", "Yoga is niets voor mij." en ook hier kan ik nog even doorgaan.


Gelukkig hebben we nog een deel in ons brein dat graag wilt leren en ontwikkelen. Dit deel heeft er vertrouwen in en weet dat die nieuwe uitdaging het verschil gaat maken.


Sta er eens bij stil naar welke kant jouw weegschaal meestal overhelt.

Hoe kijk jij naar nieuwe kansen?

Kom jij ook zo snel mogelijk tot bloei zoals de voorjaarsbloesem? Of wacht jij liever nog wat langer en denk je er eerst goed over na? Stel je dan je keuze uit?

Blijf jij meestal bij het oude en "veilige" bekende of ga je voor nieuwe kansen?


Ontdek in dit blogbericht hoe het yogadoek je kan helpen en uitdagen om meer in kansen te kijken,

om te ontdekken en te genieten.


Hallo, ik ben Elke


Enkele jaren geleden kwam er een nieuwe uitdaging op mijn pad. De opleiding aerial therapie. Voor de eerste keer gaf Aerial Yoga Nederland deze opleiding en dan nog wel ineens in Turnhout!

Die kans kon ik toch niet laten liggen?


Al heel wat jaren gaf ik kinder- en familieyoga, maar in een doek had ik nog nooit yoga gedaan. Dus dat stemmetje in mijn hoofd zei: "Elke, jij kent hier niets van en je gaat ineens een opleiding volgen om therapie te geven?" Mijn nieuwsgierigheid was te groot. Met een bang hartje ben ik toch aan die opleiding gestart.


Maar ooooooh wat ben ik nu blij dat ik toen heb durven kijken in kansen.



Aerial yoga werkt ondertussen als magie voor mij. Het doek brengt mij rust, helpt mij bij het verwerken van spanningen in mijn lichaam. Het daagt mij uit om elke keer weer een stapje verder te geraken en nieuwe dingen te leren.


Door het doek heb ik pas echt stappen durven zetten naar zelfreflectie, op zoek gaan naar wie ik wil zijn en hoe ik alles vanuit een ander perspectief kan bekijken.


Ondertussen heb ik de cursus nog een tweede keer gevolgd en heb ik YongerenKracht opgericht omdat iedereen het verdient om de kracht in zichzelf te vinden om elke keer weer te durven kijken in kansen.



Zweven door de lucht


Met het doek kan je letterlijk zweven door de lucht. Je voelt je vrij en toch gedragen. Je zoekt je eigen grenzen op.

Je kan gewoon schommelen in het doek (wat trouwens je gelukshormonen stimuleert), je kan als een echte superheld al liggend op je buik echt zweven door de lucht of je kan zelfs op je kop zwieren (wat meer bloed en zuurstof naar je hersenen brengt; de druk van je schouder, nek en rug afhaalt en ook je gelukshormonen stimuleert).


De eerste keer is best spannend, maar van zodra je zelf ervaren hebt dat deze oefeningen je ook mentaal helpen, wil je meer. Je verlegt telkens je grenzen en daagt jezelf uit, wat zorgt voor een mentale boost in je zelfvertrouwen.

Je ziet telkens nieuwe kansen om jezelf beter te leren kennen, om jezelf beter te vertrouwen, om jezelf uit te dagen, om gewoon te ontdekken wie jij wilt zijn!


Benieuwd wat aerial yoga voor jou kan betekenen?


Yoga in het doek daagt je uit om beweeglijker te worden en situaties vanuit een ander perspectief te bekijken.

Je kan kiezen om oefeningen te doen die je meer energie brengen of juist zorgen voor meer rust. Je kan letterlijk in je eigen cocon gaan zitten. Doordat je door het doek omhult wordt, kan je beter prikkels afsluiten en verwerken die bij je binnenkomen.

Door de ondersteuning van het doek hoef je niet lenig te zijn om yoga te kunnen doen, ben je wel lenig dan daagt het doek je uit om te verdiepen.

Ook zal het doek druk uitoefenen op bepaalde plaatsen van je lichaam waardoor je bloedsomloop gestimuleerd wordt, je ontspanning tot in het bindweefsel kan bevorderen, spanningen in je spieren los kan laten en je letterlijk meer energie krijgt. Dit is te vergelijken met de voordelen van drukpuntmassage.


E. 17 jaar ontdekte ook de magie van het doek:

"Door het yogadoek verbreed mijn kijk op yoga. Yoga is niet gewoon oefeningen doen of gewoon ontspannen, maar ook op een zachte manier loslaten van je emoties en problemen.

Dit wist ik wel in theorie, maar dit had ik tot nu toe nog niet zelf ervaren.

Hier in het doek heb ik dit nu wel zelf gevoeld."


Ontdek hier hoe het doek ook magie bij anderen heeft gebracht en lees nog meer getuigenissen.


Lees hier meer over de voordelen van Aerial Yoga en wat de effecten kunnen zijn.


Jezelf meer kansen gunnen?


Ik ondersteun je graag in je zoektocht hier naartoe. Je bent altijd welkom voor individuele begeleiding of om deel te nemen aan andere activiteiten. Ontdek het aanbod van YongerenKracht hier.



bottom of page