top of page
  • Foto van schrijverElke Hermans - Yoehee

Jouw kind kan zelf zijn stress te baas

Hoe dan?! Vraag je jezelf nu waarschijnlijk af.



Hoe voel jij je op dit moment? Ontspannen en relaxed?

Of voel je toch spanningen, gehaastheid of stress?


Ik neem je graag even mee terug naar jouw jeugdherinneringen.

Sluit je ogen en probeer zo ver mogelijk terug te gaan in de tijd. Als het je lukt, mag je teruggaan naar de periode voor je 8-jarige leeftijd. Geen stress als dit niet lukt ;-)


Weet je nog hoe je eruit zag?

Wat deed je veel na schooltijd? Met wie?

Had je al een eigen GSM? Of een computer voor jou beschikbaar zoals onze kinderen nu? Waarschijnlijk niet waardoor je je kon bezighouden met andere dingen.

Herinner je je nog verstoppertje spelen in de tuin of op straat met de kinderen uit de buurt. Fietsen en touwtje springen, balleke stamp of jongleren met balletjes. Bloemenkroontjes maken met madeliefjes, slijksoep maken met onkruid, in bomen klimmen of een klakkebuis maken, dennenappels verzamelen, ...


Hoeveel uren speelde je buiten?

Hoeveel uren brengt jouw kind nu buiten door? Is dit spontaan spel zoals wij vroeger buiten speelden of komt jouw kind buiten voor de hobby's?


Hoe het bij mij ging?


Als ik mijn herinneringen raadpleeg, heb ik het gevoel dat ik niet veel huiswerk had en was het bijna altijd goed weer want ik zat uren buiten.

Eerst in onze grote stadstuin in Lier, later in de struikengordel beneden aan het reuze grote flatgebouw op de Fruithoflaan in Berchem.


Uren heb ik gezocht naar klavertjes vier, geknutseld met madeliefjes en andere bloemen, in bomen en struiken geklommen (veel hazelaars), noten gezocht en gegeten, de witte besjes van de Symphoricarpos (de sneeuwbes) waren ook niet zo veilig voor mij (er is niets leuker dan deze te laten ploffen onder je schoenen), alleen of met vrienden ... kortom ik zat buiten!


Nu achteraf bekeken, hebben deze uurtjes buiten mij waarschijnlijk onbewust geholpen met het verwerken van de scheiding van mijn ouders, plus het verhuizen en van school veranderen hierdoor. Buiten kon ik even alles vergeten, hoefde ik er niet over te praten en kon ik gewoon "zijn", mezelf zijn. Maar ik kon ook wel praten tegen de bomen en de madeliefjes, ik kon die besjes plattrappen en vermorzelen, ik kon mijn verdriet en boosheid verwerken.


Vroeger en nu


Wees eerlijk met jezelf ...

Hoe kon jij vroeger jouw stress kwijt geraken? Ook al besefte je toen waarschijnlijk nog niet eens dat je "stress" had of even overprikkeld was van een dagje school.

Je trok naar buiten en zat in je spel, je zat in een flow, je had focus en de natuur hielp je hierbij.

Je kon buiten ontladen na een schooldag en de natuur wees niet met haar vingertje of toonde geen angst als je in de bomen klom. De natuur liet jou jezelf zijn, ze liet jou jezelf ontdekken en je grenzen verleggen. Je zelfvertrouwen groeide. De natuur was er gewoon voor jou en zorgde voor rust en veiligheid.

Dag na dag. En dag na dag kon je ontladen, je vatje geraakte niet zo vol.


De meeste kinderen nu spelen eventjes voetbal op het gras in de tuin of gaan wat springen op de trampoline, maar uren buiten zitten en zich vuil maken of schrammen oplopen zit er dikwijls niet zo veel meer in. Vrij spel waarbij je je fantasie kan gebruiken, waarbij je de natuur voelt - ruikt - ziet - hoort en ervan leert.

Onze agenda's maken plaats voor uitstapjes, filmbezoekjes, hobby's, ... of we worden geroepen door de digitale wereld.


Ontdek nog meer over het belang van vrij spel in de vorige blog "Een gratis oplaadbatterij nodig? Trek naar buiten!".


Trek naar buiten!


Kinderen weten onbewust wat hen helpt om de kortdurende stress vrij te laten en niet te laten opbouwen naar aanhoudende stress zolang ze maar de kans krijgen om meer buiten vrij te spelen. Plan in jullie agenda regelmatig gewoon een dagje thuis, leg de GSM opzij en trek zelf mee naar buiten. Bekijk eens of jullie tuin natuurlijker kan ingericht worden zodat jullie de natuur dichterbij kunnen brengen (P.S.: ik help jullie hier graag bij. Hoe? Ontdek het hier). Durf de hobby's op een rijtje te zetten. Misschien kan er eentje wegvallen zodat er terug wat meer echte "vrije" tijd komt ?


Help je kind al van jongs af aan om te leren aanvoelen wat je echt nodig hebt. Wanneer het nodig is om even rust in te plannen en tijd te nemen voor jezelf, ook al zijn al de andere activiteiten zo leuk.


Weet je niet goed hoe? Ik inspireer en steun je hier graag bij!

Neem een kijkje in onze agenda of schrijf je in voor de gratis DIY-cursus "Buiten ontprikkelen en ontspannen met jouw kind". Het is een korte online reeks van 6 video's die je op je eigen ritme kan bekijken. Hier ontdek je nog meer over hoe je overprikkeld geraakt, waarom het interessant is dat je je emoties kan herkennen en hoe je buiten kan gaan ontspannen.


Heb je vragen? Geef een seintje!

Veel liefs

Elke



















76 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page