top of page
  • Foto van schrijverElke Hermans - Yoehee

Relaxzzz ... maar hoe?

Ook herkenbaar voor jou?


Bedtijd ...

Je hebt die avond samen met je kind huiswerk gemaakt, gekookt, de afwas gedaan, opgeruimd, mails nagekeken, misschien nog wat betalingen gedaan en zelfs even tijd gemaakt om TV te kijken.

Het is bedtijd en nu wil je graag dat je kind gaat slapen. De tanden zijn gepoetst, de pijama is aan en jullie hebben nog samen een verhaaltje gelezen. Na een dikke kus en knuffel hoop je dat je kind snel in slaapt valt en dat jij nog iets aan je avond hebt. Je hebt even nood aan me-time voor jezelf of we-time met je partner. Of je hebt nog veel op je to do lijstje staan en wil nog ... en ... kunnen afwerken. Je hoopt zooo hard dat dit vandaag eens zal lukken en dat je dus niet elk half uur terug naar boven hoeft te gaan om je kind terug in zijn bed te leggen!


Waarom komt je kind terug naar beneden?


Jullie hebben er beiden al een hele dag opzitten. Ofwel op school ofwel op het werk of je was aan het werk thuis. Dan gevolgd door een hele avond van het ene door naar het andere. Bezig met hobby's, eten, de leergierige vragen van je kind, de wiebelbenen en uitbarstingen, misschien wel traantjes of zinnetjes zoals "Ik wil niet" of "Nee! Ik doe ... niet!" of "Ik heb daar echt geen zin in!" en dan hebben we het nog niet gehad over de "moetjes" tegen morgen. Met een beetje geluk was er nog even tijd om (schijnbaar) tot rust te komen voor de TV.

Over dat schijnbaar lees je meer in het blogbericht "Nood aan een ontspannen avond?"


Na zo'n dag hoop je dat je kind "stilvalt" in zijn bed. Dat wanneer je het licht uitdoet dat het stil blijft.

Let deze avond eens op jouw hoofd op dit moment van de dag. Staat dat dan eventjes stil of blijven die gedachten en lijstjes doorgaan?


Relaxzzz


Wat als je even al het "moeten" en het gaan-gaan-gaan loslaat? En even kan relaxen wanneer je je kind in bed legt? Tot rust komen in ontspanning, vertrouwen, genieten van de stilte en genieten van je kind?


Je spanningen leren voelen en kunnen loslaten is het begin van magie!



"Wat mij is bijgebleven van de cursus Relaxzzz is je spanningen loslaten door te

ademen en dat je die kleine momentjes van ontspanning mag creëren.

Dat je kind rustiger in slaap kan vallen wanneer jij als ouder bij het slapengaan

zelf rustig ademt en even je gedachten on hold zet terwijl je even

naast je kind gaat liggen. Je kind neemt jouw ritme van je ademhaling over."


Katrijn, mama


Wanneer jij als ouder deze magie (al is het maar een beetje) onder de knie krijgt, zal die magie ook bij jouw kind voelbaar worden.


Wil jij dat jouw kind rustig in slaap kan vallen? Dan heb jij als ouder op dat moment letterlijk een rustmoment voor jezelf in te lassen!

Leg jezelf even naast je kind in bed. Voel waar in je lichaam je spanningen voelt en probeer deze los te laten bij een uitademhaling. Adem rustig diep in en uit en vertraag je ademhaling. Je kind zal het ritme van jouw ademhaling overnemen.


Jij geeft je stress en gehaastheid of jouw rust door aan je kind.

Wat verkies jij?


Vond je dit blogbericht interessant? Heeft het je geholpen? Geef je reacties dan hieronder en inspireer zo nog meer ouders om meer ontspannen het ouderschap aan te gaan.


Geniet nog van jullie heerlijke rustmomentjes in het bed van je kind.

Ik heb drie kinderen en probeerde elke avond 10 tot 15 minuten per kind vrij te maken om naast hen te gaan liggen. Ik maakte tijd om te voelen of ik mijn schouders optrok, of ik vuisten maakte van mijn handen of mijn gezicht fronste. Bewust probeerde ik dit los te laten en op mijn ademhaling te letten.

Mijn jongste dochter (nu 14 jaar) vroeg mij onlangs of ik later aan haar kinderen ook nog yoga zou willen leren, want het heeft haar geholpen.

Dan krijg ik een grote smile, dan klopt mijn hartje ineens wat sneller en voel ik mezelf trots worden op mijn dochter én op mezelf!

En ja, dat heeft mij enkele jaren kortere avonden voor mezelf opgeleverd, maar als ik er nu op terugkijk? Dan was het die magie, die levenservaringen die mijn kinderen zijn bijgebleven en dit heerlijke gevoel meer dan waard voor mij!

Daarnaast bracht het mij ook elke avond energie om er de volgende ochtend terug positief en opgeladen te staan. Ik genoot ervan dat mijn kinderen relaxed in slaap vielen, zij voelden zich veilig en ik leerde mijn lichaam met de bijhorende spanningen en gedachten beter kennen.


Veel liefs

Elke x


Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page